Élet sója

Az első apa, aki a lánya nevét viselte

Nézz körbe a környezetedben! Hány márkanevet látsz? Képzeld el, mindegyik mögött ott áll egy ember és egy történet. Sokszor azt sem tudjuk ki, s miért éppen ő.

Amíg be nem léptem a stuttgarti Mercedes múzeumba, fogalmam sem volt arról, hogy ki is az az Emil Jellinek.  

Fotó: dr. Szalai Krisztián

Nos, Emil Jellinek az Osztrák-Magyar-Monarchia egyik diplomatája volt a századfordulón, “mellékesen” nagyon gazdag üzletember, s nem mellékesen a fejlődés híve. Meggyőződése volt, hogy az autók megváltoztatnak mindent a következő évszázadban. (Igaza lett? Naná, hogy igaza lett.) Éppen ezért nem volt rest már 1897-ben vásárolni egy Daimler, hat lóerős szíjhajtású kéthengeres motorral ellátott járművet. Amiről rövid időn belül közölte a céggel, hogy túl lassú, szeretne valami gyorsabbat. Így a 24 km/h végsebességű autó helyett vásárolt egy 40 km/h-ásat, amelyet már nemcsak vezetett, hanem értékesíteni is kezdett. A századfordulóra csak ő maga 29 autót értékesített üzleti kapcsolatai révén. Abban az időben ez egy nagyon jelentős tételnek számított. 

A galériában a képre kattintva a fotók nagyban is megtekinthetőek!
auto01_kicsikauto06_kicsikauto05_kicsikauto07_kicsikauto08_kicsikauto10_kicsik
< >
Fotó: dr. Szalai Krisztián

Közben Jellinek állandóan noszogatta a Daimler és Benz céget, hogy gyorsabb autókat gyártson, olyanokat, amelyekkel ő rendszeresen versenyekre nevezhetett. 

Fotó: dr. Szalai Krisztián

Így történt, hogy a Nizza melletti versenyeken feltűnt egy Mercedes nevű csapat, akik az 1880-as évektől autókat gyártó Daimler és Benz cég (eleinte külön, majd egy cég keretében) autóival rótta a köröket. Az autó volánjánál pedig Emil Jellinek ült, aki nem ismert kegyelmet, csak egyet, Mercedest, az első házasságából született lányát. (A Mercedes név spanyol eredetű és kegyelmet jelent. 🙂 ) 

Fotó forrása: wikipedia

Az üzletember óriási potenciált látott az autóértékesítésben, s jó kapcsolatai, valamint komoly tőkéje révén állandó értékesítője lett a Daimler autóknak. A századfordulón már a fejlesztők is neki dolgoztak, hiszen az első, Wilhelm Maybach által kifejlesztett 35 lóerős versenyautót neki készítették el, és Mercedes névre keresztelték, amellyel Jellinek világraszóló sikert hozott a cégnek.

Fotó: dr. Szalai Krisztián

Az 1901-es nizzai versenyen a Mercedesek valamennyi kategóriában verhetetlennek bizonyultak. Alig egy évvel később már be is jegyezték a Mercedest márkanévnek és Jellinek 1903-ban kérelmezte, majd meg is kapta családnevének megvátoztatására az engedélyt, Jellinek-Mercedes lett a neve. Ekkor nyilatkozta viccesen: “Bizonyára ez az első alkalom, hogy egy apa a lánya nevét viseli”.

S nemcsak egy apa, hanem autók milliói viselik azóta is a nevet, Mercedes. Autók? Nem, nemcsak autók. S éppen ennek a legjobb bizonyítéka a stuttgarti Mercedes múzeum.

Tudtátok pl., hogy a Mercedes jelének csillaga azért háromcsúcsú, mert a motorozáció földön, vízen, levegőben való térhódítását akarta szimbolizálni? 

Vagy azt tudtátok, hogy ezt a csillagot Gottlieb Daimler egy képeslapra rajzolta az 1870-es években, a háza fölé, ezzel érzékeltetve feleségének, hogy egyszer majd ez a csillag tündököl a gyára felett? 

S tudtátok, hogy a Mercedes múzeumban Stuttgartban ennek a csillagnak a csúcsai mentén emelkednek liftek a magasba?

Fotó: dr. Szalai Krisztián

A betérő látogató először nem is érzékeli, hogy mit lát, csak érzékeli a rendkívüli, a nem mindennapi dolgot, amit Daimler, Benz, Maybach és Jellinek véghezvitt az egyik legsikeresebb századvégen a történelemben. 

Kilenc szintet jártunk végig, s nagyjából százszor csodálkoztam el, hogy jé, ilyet is gyártott a Mercedes az elmúlt 130 évben? 

Fotó: dr. Szalai Krisztián

Kilenc szinten követtem végig azt, amit a Kegyelem névre hallgató autó látott a XX. században. Aminek tanúja volt, ha akart, ha nem. 

S kilenc szinten éreztem azt, hogy Jellinek, ez az ember, akinek létezéséről ma reggelig nem is tudtam, fogja a kezem, húz magával, hogy megmutassa az újabb és újabb motorcsodákat, az újabb fejlesztéseket, a legújabb versenyautókat. Fejlődés, fejlődés, fejlődés – suttogta végig, s csak mentünk a buszok, a tűzoltók, a sportautók, a személyautók között, amíg meg nem rántottam kezét.

A galériában a képre kattintva a fotók nagyban is megtekinthetőek!
auto11_kicsikauto12_kicsikauto14_kicsikauto18_kicsikauto21_kicsikauto22_kicsikauto24_kicsikauto27_kicsik
< >
Fotó: dr. Szalai Krisztián

Állj! Mi lett Mercedes-szel? Mercedes meghalt, rákos lett két házasság után, s úgy halt meg 1929-ben, hogy soha nem volt tulajdonosa egyetlen autónak sem. A papa, Jellinek azonban halhatatlanná tette őt!

S mostantól fogva már akárhányszor egy Mercedes elmegy mellettem eszembe jut a kislány és az ő lelkes papája, aki felvette lánya nevét. 

Látogassatok el a Mercedes múzeumba Stuttgartba, mert életreszóló élmény! Másként tekintetek majd az autókra, ha körbejárjátok az önmagában is fantasztikus épületet. Őszintén szólva engem a régi, XX. század eleji autók ragadtak magukkal. Azoknak még volt sármjuk, egyéniségük – talán azért is, mert nem milliós nagyságrendben szaladtak le a futószalagról, vagy mert olyan emberek adták értük a lelküket, mint Benz, Daimler, Maybach és Jellinek.  

További fotókért kattintsatok ide dr. Szalai Krisztián galériájába.

Ha szívesen olvasnál a Rolls-Royce emblémájáról és az osztrák Rolls-Royce múzeumról, akkor itt megtalálod élménybeszámolómat.

 

 

 

 

Ha tetszett a cikk és szeretnél velem utazni máskor is, akkor kövesd az Élet sója blog Facebook oldalát, ahol bejárjuk az egész világot, s megosztjuk a tapasztalatainkat. 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!